Αφού το θες, διεκδίκησε το

Αφού το θες, διεκδίκησε το

Μήπως κάποιες από αυτές τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές σας φαίνονται οικίες; Λέτε «ναι» σε οτιδήποτε οι συγγενείς ή φίλοι σας ζητάνε, ακόμα και αν το θεωρείτε ότι είναι άδικο ή υπερβολικό; Νιώθετε αμηχανία ή ντροπή όταν εκφράζετε τα συναισθήματά σας; Δεν ζητάτε κάτι, γιατί προσπαθείτε να αποφύγετε την κριτική ή φοβάστε την απόρριψη; Σκεφτήκατε ότι αν εκφραζόσασταν θα φαινόσασταν εγωιστές και μπορεί να μην άρεσε στους άλλους; Ή μήπως γίνεστε επιθετικοί, απαιτητικοί, επικριτικοί έχοντας στο μυαλό σας το αυτονόητο δικαίωμα, ότι θέλετε να γίνει πάντα το δικό σας, με αποτέλεσμα να χάνετε τον έλεγχο και να οδηγείστε σε απρεπείς συμπεριφορές; Αν απαντήσατε θετικά σε κάποια από τις παραπάνω ερωτήσεις, αυτό μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να ελέγξετε το θέμα της διεκδικητικότητάς σας. Επιλέξτε που θα κατατάσετε τον εαυτό σας ως προς τη διεκδικητικότητα:

Παθητική Συμπεριφορά:

  • Αγνοείτε τις ανάγκες σας, τις επιθυμίες και τα πιστεύω σας
  • Δεν μπορείτε να εκφράσετε τα ειλικρινή σας συναισθήματα και σκέψεις
  • Επιτρέπετε τους άλλους να κάνουν αυτό που θέλουν
  • Στόχος: Nα ευχαριστήσετε τους άλλους, να αποφύγετε τις συγκρούσεις, γιατί φοβάστε την απόρριψη ή την επίκριση.
  • Χαρακτηριστικά: Σιωπή, διστακτικότητα, χαμηλός τόνος φωνής, μαζεμένη στάση σώματος, το χέρι καλύπτει το στόμα, σκέψεις ότι οι άλλοι δε σας υπολογίζουν και αρνητικά συναισθήματα (άγχος, θλίψη, ενοχές, ντροπή)

Επιθετική Συμπεριφορά:

  • Αναγνωρίζετε μόνο τα δικά σας συναισθήματα και ανάγκες
  • Αδιαφορείτε και δε δείχνετε σεβασμό στους άλλους
  • Στόχος: Να επιβληθείτε και να κυριαρχήσετε απέναντι στον άλλον
  • Χαρακτηριστικά: Σαρκαστική, απαιτητική διάθεση, παρατηρήσεις, χειρονομίες, προσβολές, κατηγορίες, απειλές, φωνές και σκέψεις ανωτερότητας ή υπεροψίας

Οι επιλογές μας δεν είναι μόνο αυτές οι δύο, είτε να «καταπίνουμε»  τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας είτε να «καταπατάμε» τον άλλον: υπάρχει και η μέση οδός που ονομάζεται διεκδικητική συμπεριφορά.

Διεκδικητική συμπεριφορά: Είστε σε θέση να εκφράσετε ξεκάθαρα τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας, σεβόμενοι τον εαυτό σας, τις ανάγκες, τη γνώμη, τα πιστεύω των άλλων. Έχετε την ικανότητα να θέτετε τις προτεραιότητες με βάση τις δικές σας ανάγκες και κριτήρια.

Σημαντικός παράγοντας της υιοθέτησης κάποιας συμπεριφοράς είναι οι επιρροές από την παιδική μας ηλικία, καθώς οι συμπεριφορές μας συνήθως είναι επανάληψη των προτύπων μας (π.χ. η οικογένεια σας ενθάρρυνε να βάζετε τις ανάγκες των άλλων πάνω από τον εαυτό σας ή να χειριζόταν τις συγκρούσεις με φωνές και προσβολές).

Ποια είναι τα οφέλη της διεκδικητικής συμπεριφοράς;

  • Βελτιώνει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή σας
  • Βελτιώνει τις επικοινωνιακές σας ικανότητες
  • Βελτιώνει τις ικανότητες λήψης αποφάσεων και επίλυσης συγκρούσεων
  • Βοηθάει να κερδίσετε τον σεβασμό των άλλων και αυξάνει τον αυτοσεβασμό σας
  • Αντικαθιστά τα αρνητικά αρνητικά συναισθήματα (άγχος, θλίψη, θυμό) με υγιή συναισθήματα

Πώς μπορείτε να βελτιώσετε τη διεκδικητική συμπεριφορά σας;

 1.Να διεκδικείτε τα δικαιώματά σας με σεβασμό, ειλικρίνεια, αποφασιστικότητα και χωρίς ενοχές:

  • Να λέτε «όχι», «δεν ξέρω», «δεν καταλαβαίνω», «δεν με ενδιαφέρει»  χωρίς ενοχές
  • Να έχετε δική σας άποψη
  • Να να αλλάζετε γνώμη και στάση
  • Να μη δικαιολογούμε πάντα τον εαυτό μας στους άλλους
  • Να κάνετε λάθη για τα οποία θα αναλαμβάνετε την ευθύνη
  • Να εκφράζετε τα συναισθήματα σας όποτε χρειάζεται
  • Να επιλέγετε ποιον και πότε θα βοηθήσετε
  • Να μην αναλαμβάνετε την ευθύνη για τα προβλήματα των άλλων
  • Να έχετε ιδιωτικό χώρο και χρόνο
  • Να ρωτάτε και να ζητάτε από τους άλλους, κατανοώντας το δικαίωμά τους να σας πουν «όχι»

 2.Να μάθετε να επικοινωνείτε αποτελεσματικά:

  • Να λέτε «όχι». Εάν δεν αισθάνεστε ότι πρέπει να συμφωνήσετε με κάποιον,μην το κάνετε. Θυμηθείτε ότι πάνω από όλα είναι ο εαυτός σας (π.χ. όχι ευχαριστώ, όχι αυτή τη φορά.)
  • Χρησιμοποιείστε το «εγώ» όταν διεκδικείτε κάτι για τον εαυτό σας αντί το «εσύ» (π.χ. αισθάνομαι, νιώθω, πιστεύω, θα ήθελα).
  • Μη χρησιμοποιείτε «επιθετικό» λεξιλόγιο (π.χ. «πάντα» ή «ποτέ»).
  • Χρησιμοποιείστε απλές και συνοπτικές προτάσεις. Η επικοινωνία μπορεί να φαίνεται σαν μια απλή διαδικασία, ωστόσο πολλές φορές μπορούμε να οδηγηθούμε σε παρεξηγήσεις.
  • Αποφύγετε χειριστικές συμπεριφορές (π.χ.να κατηγορείτε τον άλλον ή να τον κάνετε να νιώσει ένοχος).
  • Διατηρήστε την ψυχραιμία σας και σεβαστείτε τους άλλους.
  • Μην διακόπτετε αλλά να προσπαθείτε να καταλάβετε την άποψη του συνομιλητή σας ακούγοντας τον προσεκτικά.
  • Μη διστάσετε να πείτε κάτι αν το θέλετε. Μοιραστείτε τα συναισθήματά σας ελεύθερα.
  • Χρησιμοποιείστε την κατάλληλη γλώσσα του σώματος με αυτοπεποίθηση (ήρεμη και σταθερή φωνή, καλή επαφή με τα μάτια, σωστή θέση του σώματος, τόνος φωνής κ.α.)
  • Να καταλήγετε σε λύσεις που κάνουν και τις δυο πλευρές ευτυχισμένες

 3.Εκπαίδευση ψυχολογικών τεχνικών

  • Αυτοδιάλογος: Χρήση θετικών σκέψεων: (π.χ. «θα υπερασπιστώ τον εαυτό μου με σεβασμό», «θα εκφραστώ άμεσα», «δε θα προσβάλω και δε θα επιτεθώ στον άλλον»).
  • Τεχνικές χαλάρωσης: διαφραγματική αναπνοή, αυτογενής, προοδευτική.
  • Νοερή Πρόβα: π.χ. φανταστείτε τον εαυτό σας να αντιμετωπίζει μια πιεστική κατάσταση, τις πιθανές δυσκολίες που θα συναντήσετε και πώς θα μπορούσατε να τις αντιμετωπίσετε
  • Διαχείριση άγχους: Καταγραφή και ιεράρχηση των καταστάσεων στις οποίες θα θέλατε να είστε πιο διεκδικητικοί (κατάσταση-αρνητικά συναισθήματα- σκέψεις). Θα ήταν βοηθητικό να ξεκινήσετε με πιο εύκολες καταστάσεις, ώστε να αναπτύξετε την αυτοπεποίθηση σας για να χειρίζεστε τις πιο δύσκολες καταστάσεις στο μέλλον.

4.Εκπαίδευση στην αποτελεσματική λήψη αποφάσεων- IDEAL μοντέλο:

  • I (Identify)- Αναγνωρίστε το πρόβλημα
  • D (Describe)- Περιγράψτε όλες τις πιθανές λύσεις
  • E (Evaluate)- Αξιολογήστε τις συνέπειες της κάθε λύσης και αξιολογήστε τα συναισθήματα και τις ανάγκες που καθορίζουν το καλύτερο αποτέλεσμα για εσάς
  • A (Act)- Ενεργήστε διαλέγοντας την καλύτερη λύση και προσπάθησε
  • L (Learn) - Είχε αποτέλεσμα η λύση που διαλέξατε; Αξιολογήστε για ποιο λόγο πήγε ή δεν πήγε καλά. Αν δε δούλεψε, κοιτάξτε άλλες λύσεις από τη λίστα σας και προσπαθήστε ξανά

Για να γίνετε ένα άτομο διεκδικητικό χρειάζεται χρόνος και εμπιστοσύνη προς τον εαυτό σας. Επίσης, χρειάζεται καθημερινή εξάσκηση μπροστά στον καθρέφτη σας, με κάποιον έμπιστο φίλο ή με το ψυχολόγο σας. Τέλος, η ψυχοθεραπεία στοχεύει στην ανακούφιση του προβλήματός σας και στη σταδιακή καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα σας επιτρέψουν να το διαχειρίζεστε αποτελεσματικά στο μέλλον.

Ιωάννου Γεώργιος
Ψυχολόγος- Γνωστικός Συμπεριφορικός Ψυχοθεραπευτής Παιδιών- Εφήβων- Ενηλίκων- Ζευγαριών
Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Αθλητική Ψυχολογία
Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία
www.psixologos-ioannou.gr

ΛΙΓΟΤΕΡΑ
30 Συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να εγκλιματιστείς στη φοιτητική σου ζωή

30 Συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να εγκλιματιστείς στη φοιτητική σου ζωή

Ίσως στο Λύκειο να ήσουν πρόεδρος της τάξης, να ήσουν μέλος μιας ομάδας ή να είχες μια μικρή ή μεγάλη παρέα, ή να ήσουν άριστος μαθητής, ή να προτιμούσες να περάσεις το διάλειμμα σου διαβάζοντας. Στην πραγματικότητα, αυτό δεν έχει απαραίτητα σημασία για το τι έκανες στο σχολείο, τώρα που θα κάνεις μετάβαση στη φοιτητική σου ζωή. Οι αποφάσεις και οι επιλογές, που θα πάρεις στη διάρκεια του πρώτου έτους, θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην υπόλοιπη εμπειρία των φοιτητικών χρόνων σου, καθώς σύμφωνα με έρευνες αρκετοί είναι οι φοιτητές που δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν επιτυχώς τις σπουδές τους. Αλλά περίμενε! Αυτό το άρθρο δε σημαίνει ότι πρέπει να φοβάσαι και να μην…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ...
Επιθετική Οδήγηση

Επιθετική Οδήγηση

Η καθημερινή τριβή με το φαινόμενο της επιθετικής οδήγησης, ήταν το ερέθισμα που με ώθησε στο συγκεκριμένο άρθρο, γιατί σχεδόν κάθε μέρα θα χρειαστεί να μετακινηθώ στους δρόμους, η κατάσταση που θα συναντήσω θα είναι περίπου η ίδια: σύγχυση, νεύρα και έντονη ανυπομονησία. Θα έρθω αντιμέτωπος με οδηγούς, οι οποίοι παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας και τους σηματοδότες, αλλάζουν λωρίδες χωρίς έλεγχο ή προειδοποίηση, χρησιμοποιούν το κορνάρισμα και οδηγούν απρόσεκτα (χρήση κινητών τηλεφώνων, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, email). Κάποιες φορές οι συμπεριφορές εξελίσσονται σε πιο έντονες αντιπαραθέσεις καταλήγοντας σε εξύβριση, αγενείς χειρονομίες, απειλές και ξυλοδαρμό.…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ...
Ασθένεια ή απλά μια κακή συνήθεια;

Ασθένεια ή απλά μια κακή συνήθεια;

«Βρίσκεσαι έξω..Μπορείς να δεις το κινητό σου τηλέφωνο εδώ και τώρα; Είναι σίγουρα το δικό σου ή κάποιου άλλου; Αν όχι, που είναι το τηλέφωνο σου τότε; Μήπως είναι στη τσάντα σου ή μήπως στο σακάκι σου; Μήπως το κρατάς στο χέρι σου; Πιθανώς να το έχασες! Η καρδιά σου χτυπάει γρήγορα, οι παλμοί σου μεγαλώνουν και ιδρώνεις όταν νομίζεις ότι έχεις χάσει το κινητό σου. Δεν πηγαίνεις πουθενά χωρίς αυτό!»

 Οι περισσότεροι από εμάς έχουν σκεφθεί κάτι παρόμοιο και έχουν βρεθεί στην αντίστοιχη θέση. Συνήθως νιώθουν άγχος, θλίψη, απογοήτευση και εκνευρισμό. Η αλήθεια είναι, ότι κάθε μέρα που περνάει η συχνή ενασχόληση με τα σύγχρονα μέσα…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ...
Μήπως βρίσκομαι σε ένα τοξικό πλαίσιο εργασίας;

Μήπως βρίσκομαι σε ένα τοξικό πλαίσιο εργασίας;

Σπανίως συναντάω ανθρώπους στο γραφείο μου οι οποίοι δεν έχουν να διηγηθούν έστω και μία  προσωπική τους εμπειρία τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος. Παρότι περνάμε μεγάλο κομμάτι της ημέρας μας στον χώρο εργασία μας, δεν είναι λίγοι οι εργαζόμενοι που αναγκάζονται να ενεργοποιήσουν στοιχεία της ανθεκτικότητας ή της υπομονής τους για να μπορέσουν να επιβιώσουν στη δουλειά τους, ενώ σε ένα ακόμη χειρότερο σενάριο, αυτοί που βιώνουν έντονο συναίσθημα δυσφορίας καθόλη τη διάρκεια της εργασιακής τους ημέρας. Για να μπορέσουμε να αντιστρέψουμε μία νοσηρή κατάσταση στον χώρο εργασίας μας και να την εξυγιάνουμε, θα πρέπει πρώτα να αντιληφθούμε ότι βρισκόμαστε μέσα σε αυτή, αναγνωρίζοντας εμφανή ή λανθάνοντα…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ...